In de gemeente Eersel staat dienstverlening centraal. Volgens gemeentesecretaris Harrie Timmermans is dienstverlening en de e-overheid bij gemeente Eersel het bestaansrecht. Het gaat Harrie Timmermans en afdelingshoofd Dienstverlening Gerrit Menting niet om het perfecte systeem of het beste product; het gaat erom wat de behoefte is van de klant.
“Als burger heb je geen affiniteit met een draadje glasvezel, maar heb je behoefte aan sneller iets te weten te komen. Vaak zijn wij heel ingewikkeld de discussie aan het voeren over de middelen terwijl het gaat over het doel daarachter. Om het doel te realiseren heb je wel middelen nodig maar je moet het in de goede volgorde zetten. Ik heb bijvoorbeeld niets met het begrip zaakgericht werken, ik heb iets met slimme toepassingen die ervoor zorgen dat mijn klanten beter bediend worden en als dat zaakgericht werken is vind ik het prima”, aldus Harrie Timmermans. “Maar als dat op de achterkant van een sigarendoosje bijhouden is, vind ik het ook prima.”
Een project is pas succesvol als de cultuur binnen de organisatie wordt meegenomen in het project. Dit wordt vaak te minimalistisch meegenomen terwijl dit een belangrijk punt is. Timmermans: “Als je niet oppast ben je voor 80% bezig met structuur terwijl 80% van het succes van de organisatie wordt bepaald door de cultuur.” Daarnaast vinden Gerrit en Harrie het essentieel om een visie consistent te laten terugkomen in de organisatie. “Wij kunnen het wel laten regenen, maar dan druppelt het slechts op de werkvloer. Het moet een constante stroom zijn.”
“Wij hebben reorganisatie afgeschaft, er is een verbod op reorganisatie. Er is gewoon sprake van een permanent veranderingsproces. Er is maar een constante en dat is de verandering.”