Profiel
Als oud-adviseur verstaat Roel missies en visies in het publieke domein met betrekking tot het duurzaam bijdragen aan de Nederlandse samenleving. In zijn rol als commercieel manager kan Roel samenwerken met publieke organisaties, en tegelijkertijd zijn kwaliteiten optimaal benutten door verbindingen te leggen tussen uw organisatie en de adviseurs van Telengy.
Overheidsorganisatie krijgen steeds meer vragen rondom hun informatievoorziening, dienstverlening en bedrijfsvoering. Roel is uw aanspreekpunt voor deze vragen waarna hij u in contact brengt met de juiste adviseur(s) van Telengy om deze complexe vraagstukken op te lossen. De transitie naar een hogere informatie intensiteit en slimmere technologieën maken Roel enthousiast.
Waar wilt u dat uw organisatie over 1, 2, of zelfs 5 jaar staat? Daar gaat Roel graat met u over in gesprek om de juiste behoefte te bepalen. Afhankelijk van de uitkomst kan samen met u bepaald worden welke ondersteuning uw organisatie het beste kan gebruiken. Uiteindelijk haalt de klant niet één, of meerdere, adviseur(s) in huis om een probleem op te lossen, maar een betrokken partner die meedenkt en adviseert naar een betere, duurzame toekomst.
Contact
Mobiel 06 50 43 15 77
E-Mail: r.ottens@telengy.nl
Recente artikelen van Roel
- Proactieve dienstverlening: een verkenning van ambities en uitdagingen
Op 3 september 2024 vond PIM plaats, de Proactieve Informatie Middag over proactieve dienstverlening. In samenwerking met de gemeente Hoeksche Waard bestudeerden we dit interessante thema. Hierbij een korte inhoudelijke samenvatting van de dag. Proactieve dienstverlening wordt steeds meer een speerpunt binnen Nederlandse gemeenten. Het streven naar dienstverlening die niet alleen reageert, maar ook anticiperend […]
- Alle ruimte voor opkomende technologieën
In de werkagenda waardengedreven digitaliseren staat dat de overheid gaat anticiperen op opkomende technologieën. In het verleden bleek de overheid niet altijd in staat dit soort technologieën, zoals autonome systemen, te begrijpen en optimaal te benutten. Een doelstelling is om een aantal labs in te richten waar de overheid en maatschappelijke actoren samenwerken in de […]
- Aan de lippen van een informatiemanager…
Veel informatiemanagers kennen het; je komt thuis van jouw werkdag vol met energie, eindelijk heb je een digitale oplossing gevonden voor dat prangende vraagstuk in de organisatie. Je vertelt over de vooruitstrevende technologie die gebruikt gaat worden, de kwalitatieve data die is vrijgegeven en je tafelgenoot kijkt je glazig aan… De inhoud van ons werk […]
- Data-opleiding Telengy
Telengy adviseert steeds meer gemeenten en andere decentrale overheden over het gebruik van data en dataoplossingen. Het is een significant onderdeel geworden van de informatievoorziening binnen de overheid. Twaalf adviseurs bundelen de krachten om hun kennis en vaardigheden uit te breiden op dit gebied. Zij startten hiervoor met een data-opleiding waarin de basisonderwerpen van werken […]
- Robotica in het sociaal domein
In het maatschappelijk debat worden technologische innovaties (zoals robotica) vaak genoemd als oplossing voor vraagstukken in de zorg. In de praktijk lijkt het vooral nog te gaan om kleinschalige experimenten, waarbij organisaties onderzoeken welke rol ‘zorgrobots’ precies kunnen spelen. Het is belangrijk voor gemeenten om aan te sluiten bij dit soort pilots met zorgaanbieders om […]
- Informatiemanagers en digitale empathie
Deze artikelen zijn tot stand gekomen door observaties van collega’s en informatiemanagers in het wild. Digitale empathie is noodzakelijk voor een informatiemanager om de vakinhoudelijke domeinen en digitale technologie beter te verbinden. Er bestaat namelijk een kloof waardoor digitale oplossingen soms het probleem worden. In 2023 heeft een informatiemanager aan kennis en projectmanagementvaardigheden niet meer […]
- Het algoritmeregister wordt opgezet in 2023, maar wat kunnen we nu al doen?
Wacht niet langer, we zijn al laat! Steeds meer beslissingen bij gemeenten worden genomen op basis van data en slimme algoritmen. Ook deze vorm van datagedreven werken draait om de waarde die het toevoegt. Tegelijkertijd worden processen en besluitvorming hiermee abstracter en is het essentieel om daar grip op te houden en transparant te zijn […]
- Informatiemanagers en netwerken
Deze artikelen zijn tot stand gekomen door observaties van collega’s en informatiemanagers in het wild. In 2022/2023 heeft een informatiemanager aan kennis en projectmanagementvaardigheden niet meer genoeg. De informatiemanager is een ambassadeur geworden van digitalisering en digitale technologie. Hij/Zij beweegt zich tussen afdelingen, groepen, netwerken en organisaties en tot slot vertelt de informatiemanager het mooie […]
- Portfoliomanagement voor dataprojecten (2)
In de oktober editie van Overheid in Beweging schreven we met ‘Portfoliomanagement voor dataprojecten (1)’ een introducerend artikel over de meerwaarde van portfoliomanagement bij het inbedden van datagedreven werken in de bedrijfsvoering van lokale overheden. Centraal hierin staat de ‘Datatafel’, een stuurgroep/team die verantwoordelijk is voor: inventariseren van dataprojecten, door informatiebehoefte te identificeren en maatschappelijke […]
- De Boomgids Digitale Rechten
Digitale Rechten zijn gewoon mensenrechten en om dat te laten zien ontwikkelt Roel Ottens een boomgids digitale rechten. Een boom waar de mensenrechten langzaam onze levens in komen dwarrelen door digitale technologie en waar heel veel verschillende wetgeving voor is ontwikkeld om onze rechten te beschermen. Mensen verhouden zich tot hun wereld met technologie. Het […]
- Ondertussen in…
Telengy staat bekend als een deskundig en betrokken partner voor de overheid. Steeds meer overheidsorganisaties (h)erkennen dit en maken gebruik van onze kennis en kunde. In ‘Ondertussen in…’ een selectie van nieuwe opdrachten in de afgelopen periode. Naarmate de bladeren vallen, de herfst zich verdiept en de natuur zich voorbereidt op de rust van de […]
- De toekomst van gemeentebanen in het tijdperk van Kunstmatige Intelligentie
Het landschap van arbeid en productie blijft evolueren, en dat is niets nieuws onder de zon. Tijdens de Industriële Revolutie zagen we al ingrijpende veranderingen; van de lantaarnaansteker tot de stadsomroeper, banen transformeerden of verdwenen. En het lot van de wegwerkers, waterdragers en tolgaarders, waarbij technologische vooruitgang leidde tot een vermindering van benodigde arbeidskrachten en […]
- Nederlandse Publieke ID-wallet
Mijn collega Wouter Le Febre schreef al uitgebreid over eIDAS 2.0 als basis voor een Europees digitaal identiteitssysteem en we zien nu de evolutie naar meer geïntegreerde digitale oplossingen. Een belangrijk onderdeel hiervan is de ontwikkeling van de ID-wallet, een tool die de digitale autonomie van Europese burgers verder moet versterken. De eerste Nederlandse publieke […]
- Kwantumtreinreis
Op Innsbruck stapte ik op de Night Jet, de nachttrein naar Amsterdam. Het is altijd weer een kansspel met wie je de coupe deelt. Ik had geluk, een Fransman en Indiër. Terwijl skileraren buiten ons compartiment “tjikke tjakke ho ho ho” lallen, ontdekte ik dat de Fransman graag hondentrainer wilde worden en dat de jonge […]
- Het trainen van datageletterdheid
Een datacultuur is een goede basis voor het ontwikkelen van datageletterdheid. Voor een organisatie die met data werkt, is het zaak de juiste condities te creëren. Eén onderdeel is het trainen van medewerkers. Nu-meting (behoefteanalyse) Een ‘nul’-meting is op dit onderwerp niet van toepassing, veel medewerkers hebben al kennis van data. Een nu-meting geeft inzicht […]
- Wat is een datacultuur?
Het kunnen creëren van waarde met data is zeer afhankelijk van de cultuur in een organisatie. Om als gemeente succes te hebben met data moeten medewerkers datageletterd zijn. Hiervoor is een datacultuur nodig. In twee artikelen nemen we deze cultuur onder de loep: Wat is een datacultuur? Hoe creëer je een datacultuur? Datacultuur In een […]
- Het zelfstigma van overheidsorganisaties
Een groot deel van mijn week besteed ik aan maatschappelijke digitale vraagstukken. Hierin ben ik kritisch op o.a. processen, organisaties, samenwerkingen, visies en strategieën. Soms bekruipt mij het gevoel dat de toekomst met digitale technologie niet beter wordt. Ik ben niet de enige: columns, films en romans confronteren ons al sinds het ontstaan van digitale […]
- Uw eerste stap naar Wmebv-volwassenheid!
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer heeft een behoorlijke impact op de producten en diensten van een gemeente. Met behulp van een quickscan geeft Telengy overzicht en inzicht, zodat de organisatie weet welke stappen er nog gezet moeten worden. Meer informatie vind je in de toelichting Wmebv Quickscan.